5
آذر

روش های مدیریت زمان

 

به همت مشاور مدرسه علميه خواهران زينب كبري س يزد تشستي با عنوان روش هاي  مديريت زمان براي مطالعه بهتردر سالن اجتماعات اين مدرسه برگزار شد.

حجةالاسلام فياضي معاون آموزش وپژوهش حوزه هاي علميه برادران شهر يزد، در اين نشست ودر جمع طلاب اين مدرسه سخنان خود را با اين سوال آغاز كرد كه فایده ياد اوري روزهای گذشته چیست؟وي در پاسخ به اين سوال وبا استناد به ايات قران كريم گفت: خداوند در قرآن سرگذشت گذشتگان را مایه عبرت حال و درس آیندگان می داند.

وي در جهت توضيح وكاربردي كردن اين مطلب افزود:بیاییم یک روز گذشته خودمان را بر روی کاغذ بیاوریم. ببینیم چقدر رفتار ما در دیروز مطابق آنچه دین برنامه ریزی کرده، است. طبق گفته دین ایام انسان باید به سه قسمت معاش، معاد و استراحت بگذرد. ولی متاسفانه میبینیم امروز روال زندگی های ما بیشتر برپایه استراحت و فراغت است.

معاون پژوهش وآموزش حوزه هاي علميه برادران به سيره علما در مديريت زمان اشاره كرد واظهار داشت:علامه عسگری آن عالم بزرگوار که اثرات علمی زیادی از ایشان برجای مانده می فرمایند: من در عنفوان جوانی بر روی پیشانی خود نوشتم ( با خود عهد کردم ) تا خودم را وقف اهل بیت کنم. و روزانه 15 ساعت برای اهل بیت کار میکردم.

وي تصريح كردما روزانه  باید 10 ساعت رابه تحصیل بگذرانيم

به اين صورت كه از ساعت 4:30 تا 5:30 برای عبادت و نماز. از 5:30 تا 6:30 بهترین زمان یادگیری و مطالعه است. زمانی که بیشتر ما آن را به خواب لذت بخشش میگذرانیم. در حالیکه خواب در این زمان نهی الهی شده است و خواب شیطانی است. از ساعت 8 تا 11 صبح زمان کلاس آموزشی است و فرصت خوبی برای یادگیری و تحصیل است. اما فقط همین 4 ساعت نه بیشتر. حجةالاسلام فياضي در ادامه برنامه ريزي روزانه افزود:از ساعت 11 تا ساعت 13 باید به عبادت و استراحت بگذرد. [در اسلام به خواب قیلوله و اثار زیاد ان تاکید و سفارش شده است.] 5 دقیقه استراحت و دراز کشیدن قبل از نماز ظهر برابر با 50 آمپول ویتامین ث ارزش و خاصیت دارد. 15 دقیقه قبل از ناهار برای مطالعه اجمالی خوب است. از ساعت 13 تا 17 برای تحصیل و مطالعه وازساعت 19 تا 21:45 برنامه آموزشی مناسبی برای ماست.

حجةالاسلام فياضي در اهميت خواب مناسب گفت: سعی کنیم شب ها حداکثر تا ساعت 11 بخوابیم. بیشتر بیدار ماندن فایده ندارد و در رسیدن به هدف کار را سخت تر میکند. اگر ساعت 11 خواب باشیم، صبح قبل از اذان خود بخود بیدار می شویم و از خواب بهره را بردیم.

اين كارشناس آموزشي اظهار داشت:  زمان های بیان شده ساعاتی است که برای فراگیری و یادگیری و تحصیل فرصت مناسبی است. هرکس بسته به موقعیت و شغل و جایگاهش می تواند برنامه ریزی مناسبی داشته باشد

حجةالاسلام فياضي در پايان به اهميت ماندگاري مطالب به طور صحيح در ذهن اشاره كرد وگفت:اگر میخواهیم مطالبی که در کلاس های درس گفته می شود به خوبی در ذهن ثبت شود و ماندگاری زیادی داشته باشد بعد از کلاس درس در عرض پنج دقیقه مطالب را برروی کاغذ بیاوریم. این کار در ماندگاری مطلب در ذهن خیلی تاثیر دارد


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...